Jak dlouho ještě vás budu moci zpravovat o tom, co se kolem nás děje?! Aneb Cenzura internetu? Na spadnutí!


Vymáhání copyrightu dostalo zelenou. EU bude hlasovat o „cenzuře internetu“

20. června 2018
Právní výbor Evropského parlamentu schválil ve středu směrnici, která by mohla zcela změnit vymáhání autorského práva na internetu. V červenci o ní bude hlasovat Evropský parlament. Kontroverzní je zejména Článek 13, proti kterému protestují i zakladatelé internetu. Hrozí podle nich „internetová cenzura“.
Jak se Evropský parlament postaví k reformě vymáhání autorského práva na...

Jak se Evropský parlament postaví k reformě vymáhání autorského práva na internetu?

Výbor pro právní záležitosti Evropského parlamentu (JURI) ve středu schválil návrh reformy současných evropských pravidel upravujících autorské právo. Směrnice europarlamentu a Rady o autorském právu na jednotném digitálním trhu (česká verze návrhu zde) byla poprvé navržena v roce 2016 a od té doby se s připomínkami dostala až před právní výbor. Čtrnáct členů hlasovalo pro návrh, devět bylo proti, dva se zdrželi.

„Dnešní hlasování je prvním krokem k přijetí ochrany autorských práv, které odpovídají výzvám internetového prostředí,“ uvedl německý europoslanec Axel Voss, zpravodaj tohoto návrhu.

The last laws to address copyright in the information society date back 17 years. Parliament’s legal committee adopted today its position on bringing EU-wide copyright rules in line with the digital age. Find out more → https://t.co/NtnXEFtjY6 https://t.co/j76PYdsrbt

„Samozřejmě ještě musíme projít hlasováním celého parlamentu a najít shodu s Evropskou radou ohledně detailů,“ dodal Voss. „Ale je to první pozitivní signál toho, že (Evropský) parlament dává tvůrcům obsahu možnost vyrovnání s internetovými platformami.“

Hlasování o návrhu na půdě Evropského parlamentu (20. června 2018)Hlasování o návrhu na půdě Evropského parlamentu (20. června 2018)

Kontroverzní články 11 a 13: daň z odkazu a předběžná cenzura

Vossovo nadšení však nesdílejí kritikové směrnice, kteří ji označují za hloupý nápad a hlasování za počátek možné cenzury internetu. Za kontroverzní je přitom považován především jedenáctý a třináctý článek návrhu.

Článek 11 (Ochrana tiskových publikací v souvislosti s digitálním užitím) je kritiky označován jako „daň z odkazu“ („link tax“). Má nahradit ušlý zisk vydavatelům, jejichž články – respektive jejich části – jsou po internetu šířeny bez jakékoli kompenzace (více Ať se Google a Facebook podělí s médii o příjmy z reklam, velí europoslanci). Tento článek, pokud by vešel v platnost, by zřejmě zásadně proměnil, jakým způsobem mohou lidé vyhledávat nejen zpravodajské a publicistické články na internetu. Vyhledávače by totiž zřejmě nemohly nabídnout uživateli část článku, aniž by neuhradily poplatek držiteli autorských práv.

Článek 13 (Užití chráněného obsahu poskytovateli služeb informační společnosti, kteří ukládají a zpřístupňují velké množství děl a jiných předmětů ochrany nahrávaných jejich uživateli) zase upravuje způsob, jakým proti porušení autorského právy mají bojovat „internetové platformy“. Tedy například sociální sítě, online sdílecí nástroje nebo platformy na publikování souborů či videí.

Formulace směrnice je celkem obecná. Návrh mluví o „opatřeních, která zajistí fungování dohod uzavřených s nositeli práv ohledně užití jejich děl“. Jako příklad je výslovně jmenováno „používání účinných technologií rozpoznávání obsahu“. To jinými slovy může znamenat nějakou verzi automatického filtrování obsahu.

20.června 2018 v 11:12, příspěvek archivován: 20.června 2018 v 20:17.@EP_Legal has adopted both Article 11 (#linktax) and Article 13 (#CensorshipMachines). It’s a dark day for the open web, but the fight will continue in the upcoming plenary vote in the European Parliament. #SaveYourInternet #SaveTheLink #FixCopyright

Pokud by například uživatel chtěl nahrát obrázek na sociální síť, měla by společnost provozující tuto síť povinnost zkontrolovat, zda tento obrázek neporušuje autorská práva. Pokud by například automatický algoritmus na obrázku rozpoznal scénu z filmu nebo fotografii z fotobanky, odmítla by sociální síť takový obsah publikovat.

„Zakladatelé internetu“ varují před cenzurou

Konkrétně proti článku 13 návrhu směrnice se v otevřeném dopise (PDF) ohradila skupina odborníků. Podepsali jej například Vint Cerf, spoluautor protokolu TCP/IP, nebo Tim Berners-Lee, vynálezce WWW a autor první webové stránky v historii, nebo Jimmy Wales, zakladatel Wikipedie.

Vint Cerf, Tim Berners-Lee a další významné osobnosti podepsali dopis...Vint Cerf, Tim Berners-Lee a další významné osobnosti podepsali dopis kritizující navrhovaný zákon EP, především Článek 13

Autoři dopisu uznávají, že reforma autorských práv je potřebná: „Jakožto tvůrci sídlíme přesvědčení, že distribuce autorského díla by měla probíhat tak, aby z ní měl prospěch tvůrce, vydavatel i platforma.

„Ale Článek 13 není způsob, jak toho docílit,“ varují v dopise. „Tím, že budou platformy muset provádět automatickou kontrolu a filtrování veškerého obsahu, který uživatelé na platformu nahrají, se článek 13 dopouští bezprecedentního přiblížení internetu, dosud otevřené platformy pro sdílení a inovace, k tomu, aby se stal nástrojem automatického dohledu a kontroly nad uživateli.“

Stroj může „omylem cenzurovat“, nepozná parodii a kontext

Kritikové také poukazují na to, že je nebezpečný požadavek na „automatický nástroj“, který by ještě před publikací odhalil nahrávání copyrightem chráněného obsahu. Už nyní totiž podobné systémy fungují, a to nepříliš spolehlivě. Např. ContentID na platformě YouTube má za úkol odhalit, zda není v nahrávaném videu použita hudba, která patří držiteli autorských práv. Relativně často se ale stane, že dojde k tzv. falešným nálezům (false positives).

Slavný je příklad, kdy bylo ve video s bílým šumem – tedy doslova s naprosto náhodnými zvuky – označeno jako video porušující hned čtyři copyrighty (více v našem článku o automatickém systému YouTube). A to je ContentID systém velké firmy se špičkovou expertízou. Není těžké si domyslet, že by menší firmy měly s podobným rozpoznáváním

Autorský zákon navíc umožňuje řadu výjimek. Typickými příklady toho, kdy můžete na internet nahrát část díla chráněného autorským právem, jsou:

  • parodie – například fotomontáže, videomontáže, různé satirické články apod. mohou spadat do této výjimky
  • remix – do určité míry lze využít část cizího díla a kombinací vytvořit nové dílo
  • internetové memy – memy (pokusili jsme fenomén memů vysvětlit v roce 2012) často využívají obrázek, který je chráněný autorským právem, ale textem či kombinací s jiným obrázkem mu dávají nový význam
  • zpravodajství, komentář, recenze – do určité míry lze v komentáři nebo zpravodajství využít části chráněného díla bez porušení autorských práv
  • právo na panorama – při natáčení videa na pařížské ulici můžete zachytit na video například budovu, která je chráněna autorským právem, ale vaše právo na natáčení na ulici tím není omezeno
  • studijní účely – například při vědecké analýze je často nutné použít části copyrightem chráněného díla pro ilustraci nebo názornost
  • osobní užití – do autorského práva nezasahuje ten, kdo vytvoří kopii pro osobní použití
  • citace – a konečně je samozřejmě možné z autorského díla citovat s uvedením zdroje, a to v odůvodněném rozsahu

Je těžké si představit, že by nějaký algoritmus, fungující například na principu strojového učení, dokázal správně identifikovat tyto různorodé výjimky a kontexty umožňující nahrát části díla chráněného autorským právem. Pravděpodobnější je, že platformy by filtr nastavily přísněji, aby se chránily před případnými pokutami.

„Článek 13 v podstatě dělá ze sociálních sítí a dalších internetových společností copyrightovou policii a nutí je aplikovat přísná opatření napříč službou,“ varuje Bruce Schneier, odborník na internetovou bezpečnost. Kromě okamžitých škod by tak článek 13 mohl podle něj přispět k „vytvoření infrastruktury, kterou by později vlády nebo korporace mohly zneužít k dohledu nad internetem“.

Reformu, a konkrétně její třináctý článek, dlouhodobě kritizuje Julia Reda, německá europoslankyně za německou pirátskou stranu. Podle ní jde o tvorbu „cenzorujících strojů“, které by musely filtrovat obsah ještě před jeho publikací a tím by došlo mimo jiné k omezení svobody slova.

„Dneska to nevyšlo, ale stále můžeme zachránit internet“ (video: Julia Reda)

Návrh směrnice nyní putuje před celý Evropský parlament. Ten bude o návrhu hlasovat pravděpodobně čtvrtého července.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/evropsky-parlament-smernice-copyright-autorska-prava-article-13-navrh-1eb-/sw_internet.aspx?c=A180620_190523_sw_internet_pka

 

Petra Bostlová

Reklamy